iPad-avisen – revolusjonen som ikke kommer

– Hvem gidder vel å lese iPad-aviser når man har websider for nyhetsbildet og avispapir for god lesing av lange artikler, spør Magnus Skjølberg

iPad-avisen har ingen killeregenskaper

La oss ta det elementære først: iPad-skjermen er for liten. Både mindre enn de fleste PC-skjermer og definitivt mindre enn leseflaten i en avis. Det blir som å lese en avis med skylapper. Og hvem gidder vel å konstant zoome og scrolle når man leser? Generelt er navigasjonen, scrolling bortover og nedover, mer masete enn på både web og papir. Dessuten er det vekten tyngre enn en avis, noe som er et problem ved lengre lesetid.

Ikke bedre
iPad-avisen har ingen killeregenskaper. Oppdateringer to ganger i døgnet – slik f.eks VG+ gjør det – er bare én bedre enn papiravisen. Det er ikke på langt nært nok. Hadde man klart å kombinere webbens pulserende oppdateringsfrekvens på 20-30 ganger i døgnet med layouten og presentasjonen til papiravisen, så ville man kanskje fått en gamechanger. Der er vi ikke nå.

iPad-avisen er en leke, og det er på mange måter også selve iPaden. Den er i hvert fall ikke et must for den jevne norske forbruker. Salgsprognosene for iPad er etter min mening altfor optimistiske. TNS Gallups spådommer om at 500.000 nordmenn skulle eie en iPad og ytterligere 500.000 andre typer lesebrett før 2011 er omme er tvilsomme.

En annen grunn til at jeg ikke har tror på iPad-aviser som erstatter for papiraviser nå er at jeg har hørt det samme revolusjons-argumentene tidligere: I nettets spede begynnelse ble alle papiraviser spådd en snarlig død. Slik ble det ikke. Det tar mye lenger tid enn man tror – hvis det i det hele tatt skjer.

iPad-aviser er hipt, men det holder ikke med noe som er hipt – det blir for hipsterne. En undersøkelse av VG+ tidligere i år viste at leserne var høyt utdannede, med høy inntekt og bosted i en storby. Men for at Ola Nordmann skal endre leservaner må produktet være vesentlig bedre eller billigere. Slik er det ikke ennå.

Bransjehysteri 
Mediefolk blir nærsynte. De ser bare de rundt seg som satser på og er opptatt av iPad i en selvforsterkende kakofoni hvis utoner bare er oppfattbare av de utenfor bransjen. Hvordan fremtidens journalistikk skal finansieres er fortsatt i det blå – det blir ikke via iPad i nåværende format. Jeg har også liten tro på annonseformatet iPad.

Argumentene om iPad-avisenes uovertrufne tilgjengelighet er heller ikke overbevisende. Man får det samme på web, og jammen kommer ikke aviser og magasiner på døra med enten avis- eller postbud. Og alle har vel opplevd problemer med å laste ned iPad-innhold, right? Ja, på reise er det sikkert iPad fint, men hvor ofte reiser man egentlig, og hvor ofte uten PC?

Tapssluk 
Salgstallene for magasinene som er lansert har da også vist en bratt kurve nedover etter lanseringen. Man kan sikkert jobbe med innholdet i iPad slik at det blir bedre, men i all vesentlighet vil iPad-formatet bli slik det er nå – og det er ikke godt nok. For eksempel finnes interaktiviteten – noe av det som skal gi iPad-avisen et unikt uttrykk – allerede på web. Enkelte spår at nye fortellerteknikker vil føre til iPad-sukess. Det tror ikke jeg. Jeg tror heller en sammenblanding av fortellerteknikker kan bli masete og støyete.

Det sies at vi er verdens mest avislesende land – og iPad-penetrasjonen i befolkningen ligger høyt på verdensbasis. Hvis ikke engang nordmenn velger iPad-aviser, så ser det dårlig ut for resten av verden. Uansett kommer papiravisen til å bestå – rett og slett fordi det er et annet produkt med en annen opplevelse og et annet marked enn iPad og web. De tre formatene kommer til å leve side om side i uoverskuelig fremtid, med iPad som lillebror.

Lave salgstall 
Aftenposten innfører i disse dager betaling for sine iPad-utgaver. Så langt skal 40.000 personer ha lastet ned iPad-versjonen deres gratis. Blant alle norske medier har kanskje Aftenposten størst sjanse til å lykkes, men likefullt vil de ikke gjøre det. For hvem vil vel betale ekstra for noe som gir en dårligere leseropplevelse enn på papir og som er dyrere enn på web?

iPad-suksess for aviser kan likevel komme. Ring meg når skjermen er fem ganger større, tykkelsen 2 mm og den kan rulles sammen i lommen som en papiravis – og kastes etterpå.

Kilde: http://www.kampanje.com/kommentert/article5629364.ece

Advertisements
This entry was posted in Nyheter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s