Hvor blir det av ebok-entusiasmen?

Mye kriseprat i bokbransjen.

Amerikanske bokhandler er i krise, og skylder på eboka, meldte Dagens Næringsliv i forrige uke. Mens aksjekursen til den største bokhandlerkjeden Barnes & Noble synker, er den nest største, Borders, i ferd med å gå konkurs. Sistnevnte har ikke kommet med sitt eget lesebrett, og sliter med å henge med i den digitale utviklingen.

Samtidig melder nettbokhandelen Amazon at de nå selger flere e-bøker enn pocketbøker. Hvem gidder å gå til butikken dersom du kan få boka til mye lavere pris via et par klikk på tastaturet?

Skal vi – som vi gjerne gjør – sammenligne oss med amerikanerne, kan det være grunn til bekymring for norske bokhandler. Slik sett kan de puste lettet ut over at det norske eboksalget ennå ikke har nådd de store høyder.

Et døgn etter at den norske ebokløsningen Bokskya åpnet, varresultatet 3000 «solgte» bøker. De aller fleste var gratisbøker kundene fikk som oppstartstilbud fra Bokklubben.

Forrige torsdag, en knapp måned etter lanseringen, hadde i overkant av 14 000 bøker blitt lastet ned. Hvor mange som faktisk er betalt for vites ikke.

La oss håpe bokhandlene ikke er fornøyde med det tallet, beskjedent som det er – om ikke spesielt overraskende.Dommen over Bokskya har vært knallhard: For dyre bøker, for slunkent utvalg og viktigst av alt: For vanskelig å bruke.

En rekke små og mellomstore forlag har dessuten droppet Bokskya til fordel for distributøren og bokhandelen Emviem. Mange av dagens bestselgere er derfor ikke tilgjengelige i vanlige nettbokhandler, som kun selger Bokskya-bøker. Ja, nye norske bøker finner du ikke i Bokskya i det hele tatt, på grunn av en manglende avtale om royalties med Forfatterforeningen.

Potensielt er tilgjengelighet ebøkenes store fortrinn. Det kunne vært så enkelt – et par klikk, og du har den siste snakkisboka på mobilen. Men stikkordet for norske bøker ser heller ut til å være utilgjengelighet. De norske løsningene bærer for mye preg av å være noe bransjen har funnet på fordi de er nødt, og ikke fordi de ser de store mulighetene.

Det er synd, for mulighetene er der. I diskusjonsfora på nettet forteller flere lesere at etter at de skaffet seg et lesebrett, kjøper de mange flere bøker enn før. Mange håper at lesebrettene kan gi et oppsving for sjangre i kortformat, og forlagene Gyldendal og Aschehoug har allerede lansert herlig enkle og elegante iPad-applikasjoner for henholdsvis dikt og noveller.

I USA snakkes det til og med om redningen for undersøkende journalistikk. I løpet av en knapp uke før påske hadde 70 000 lastet ned Kindle-singelen (ebok i kortformat) «Three Cups of Deceit» fra Amazon. Her hevder gravejournalist Jon Krakauer å avsløre juks og bedrag i Greg Mortensons selvbiografiske bestselger «Tre kopper te».

Boka er første utgivelse fra et nytt amerikansk forlag som skal satse på mini-ebøker med dyptpløyende journalistikk – nettopp den type journalistikk som har blitt spådd nedenom og hjem i forbindelse med den digitale revolusjonen.

Kilde: http://www.dagbladet.no/2011/05/02/kultur/litteratur/bok/ebok/bokskya/16386365/

Advertisements
This entry was posted in Nyheter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s