Nynazister og høyrekristne har funnet felles fiende

Jens Høvsgaard har skrevet krim fra et frikirkemiljø med muslimfrykt.

– Vi dyrker islamfrykten og glemmer helt å se på oss selv. Det er et svært mørkt menneskesyn og mye som er galt i den høyrekristne fløy, mener den danske forfatteren Jens Høvsgaard.

Nå norgesdebuterer han med den mørke krimromanen Den syvende dagen, som tar oss med inn i en verden av fanatisme, hat og misantropi.

I boken møter vi journalisten John Hilling som har noen likhetstrekk med forfatteren selv. Ikke minst får han se religiøs og politisk fanatisme på nært hold.

Usunn og forførerisk virksomhet fra det forfatteren kaller «den høyrevendte kirke» har alltid interessert Høvsgaard, helt siden han som tenåring ble lokket til en pinsebevegelse i hjembyen Svendborg.

– De lokket oss unge med rockekonserter. Det virket så ufarlig Men plutselig befant jeg meg midt i en absurd situasjon. To kvinner nærmest holdt meg fast mens de ba, hoiet og skrek. De forsøkte å hjernevaske meg med suggesjon, opplevelsen var så absurd at den har fulgt meg siden, sier forfatteren til NTB.

– Skjæres over en kam. I sitt yrkesaktive liv som journalist og dokumentarfilmskaper har Jens Høvsgaard jobbet tett mot religiøse trossamfunn og høyreradikale miljøer i Danmark.

– Nynazistene og de høyrekristne miljøene har funnet en felles fiende: Muslimene, og begge er i fremmarsj, sier Høvsgaard.

Som uttrykker bekymring for utviklingen i landene her nord.

– Etter 9. september 2001 har det hardnet til. Alt Martin Luther King kjempet imot brer om seg. Muslimer sjekkes ekstra når de skal reise, de får ikke ferdes fritt, men stemples, stigmatiseres og skjæres over en kam. Dersom det har funnet sted en voldtekt, ja da er de plutselig voldtektsmenn alle sammen. Men hør: Dersom en danske voldtar så føler jeg ingen skyld eller tilknytning til hendelsen, og ingen ser stygt på meg heller.

«Hannah Montana-kristendom». Den danske forfatteren mener det er på høy tid at vi ser på oss selv.

– Hva slags samfunn skaper vi når vi nører opp under frykt og hat? Vi må snu dette før det går for langt, framholder han. Og peker på at kristne fundamentalister ikke har fått samme behandling.

– Det er ikke så mange som ser farene ved Bibelcamp, framholder han – og mener den amerikanske «Hannah Montana-kristendommen» bærer i seg et menneskesyn vi virkelig burde se nærmere på – og også frykte. Han sier også:

– Vi har i alle år dratt til «dem». Kolonisert, gjort «dem» til slaver, undertrykt og utnyttet. Men når «de andre» kommer hit, nei, det skal vi ikke ha noe av.

Realistisk. I Høvsgaards første bok på norsk, Den syvende dagen, er det i den vestjyske frikirken, Evangeliets Ord, det foregår lumske ting. En predikant blir funnet hengt, og Ekstra Bladets reporter John Hilling begynner å grave.

– For meg er krimromaner blitt en plattform der jeg kan si noe om samfunnets skyggesider, sier forfatteren – som blant annet også har gjort en artikkelserie, bok og TV-dokumentar om kvinnehandel.

I 2009 publiserte han sin første skjønnlitterære roman, Døde prinsesser drømmer ikke – første bind ut i trilogien om kriminalreporter John Hilling.

– Det er svenske Sjöwall og Wahlöö som er mine forbilder når det kommer til kriminallitteratur. Og som dem forsøker jeg å skrive realistiske historier. Derfor lar jeg også reporter John Hillings privatliv få en del plass. Tror folk på ham, så tror de også på historien, sier forfatteren.

Kilde: http://www.vl.no/kultur/article125835.zrm

This entry was posted in Nyheter.

Legg igjen en kommentar

